همه چیز درباره پمپ هیدرولیکی

همه چیز درباره پمپ هیدرولیکی

همه چیز درباره پمپ هیدرولیکی

همه چیز درباره پمپ هیدرولیکی را از ما بخواهید. سیستم‌­های هیدرولیکی از پرکاربردترین سیستم­های مکانیکی محسوب می‌­شوند. در این سیستم‌­ها برای مثال یک سیال تراکم ناپذیر توسط لوله‌­ها و پمپ­‌ها از مخزن به محل مورد نیاز منتقل می­‌شود و یا توسط سیال تراکم ناپذیر و پیستون نیروی مورد نیاز یک بازوی هیدرولیکی تامین می‌­شود. برای انتقال و به طور کلی به جریان انداختن سیال در این سیستم­‌ها از پمپ استفاده می‌­کنیم. که به اصطلاح به آن پمپ هیدرولیکی گفته می­‌شود. پمپ هیدرولیکی مانند قلب یک سیستم هیدرولیکی عمل کرده و سیال تراکم نا پذیر را در سیستم با توجه به نیاز آن سیستم به جریان می‌­اندازد. بنابراین می­توان گفت از اصلی ترین قسمت­های یک سیستم هیدرولیکی است.

شما می‌توانید مقاله ای در مورد پمپ هیدرولیک Bennett را به دنبال این مقاله مطالعه نمایید.

دسته‌ بندهای پمپ هیدرولیکی

به طور کلی تقسیم بندی‌­های زیادی برای پمپ­‌ها وجود دارد که ما به عمومی‌­ترین تقسیم بندی موجود می‌­پردازیم. پمپ­‌ هیدرولیکی را می­توان به دو دسته جابجایی غیر مثبت و جابجایی مثبت تقسیم بندی کنیم. پمپ­‌های گریز از مرکز در هر سه مدل جریان محوری و شعاعی و مختلط در دسته‌­ی پمپ­‌های جابجایی غیر مثبت قرار می­‌گیرند. این پمپ‌­ها نسبت به بالا رفتن فشار مورد نیاز سیستم، مقاومت لازم را ندارند و اگر فشار درخواستی سیتم از مقداری بالاتر رود جریان خروجی پمپ قطع خواهد شد.

از این بابت معمولا از آن­ها در قسمت­های اصلی سیستم هیدرولیکی استفاده نمی­‌شود و عموما برای انتقال سیال در مراحل ابتدایی سیستم مورد استفاده قرار می­‌گیرند. در پمپ‌­های جابجایی مثبت یک مقدار مشخص سیال در هر چرخش محور، پمپ می­‌شود. این سری پمپ‌­ها توانایی بالایی در مقاوت نسبت به فشار درخواستی سیستم دارند و به همین کاربرد گسترده­‌ای در صنایع دارند. این پمپ‌­ها را می­توان به دو دسته­‌ی رفت و برگشتی (Reciprotating) و دورانی (Rotary) تقسیم می‌­شود.

پمپ­‌ هیدرولیکی جابجایی مثبت رفت و برگشتی، همانطور که از اسم اش پیداست حرکت چرخشی ندارد. و حرکت دورانی الکتروموتور را به حرکت خطی تبدیل می‌­کند. این سری پمپ­‌ها به سه دسته‌­ی سیلندر پیستونی، پلانجری (پیستون بزرگتر از سیلندر) و دیافراگمی تقسیم بندی می‌­شوند. پمپ‌­های دورانی نیز به 5 دسته­ی تیغه‌­ای، چرخدنده‌­ای (داخلی و خارجی)، دمبلی، مارپیچ و لوله منعطف تقسیم بندی می‌­شوند. همچنین لازم به ذکر است پمپ­‌های پیستونی خود به دو دسته‌­ی جابجایی ثابت و متغیر تقسیم بندی می‌­شوند. با توجه به نوع سیستم هیدرولیکی و نیاز­های آن سیستم و همچنین نقاط قوت و ضعف هرکدام از این مدل پمپ­‌ها، پمپ مناسب را انتخاب می­‌کنیم.

تحلیل مزایا و معایب پمپ هیدرولیکی

هرکدام از این پمپ­‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند که به اختصار چند مورد از آن­ها را ذکر می­کنیم. به طور کلی پمپی که در آن از چرخدنده استفاده می­شود سر و صدای بیشتری تولید می­کند. این پمپ ها نیاز به روانکاری و خنک کاری بیشتری دارد. همچنین تجهیزات جلوگیری از نشتی نیز به علت استفاده از روغن روانکن الزامی است. این موارد در پمپ­‌های مارپیچ بیشتر به چشم می‌­آید.

پمپ­‌های تیغه‌­ای از پرکاربردترین پمپ­‌های جابجایی مثبت هستند که معمولا از تیغه‌­های کشویی ضد زنگ و مقاوم در آن­ها استفاده می­‌شود. در صورت خرابی تیغه‌­ها، می­توان به راحتی آن­ها را تعویض کرد. بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند و بی سر و صدا نیز هستند. پمپ­‌های دمبلی همانند پمپ­‌های چرخدنده داخلی هستند که از یک هرزگرد و یک درایور تشکیل شده اند و زاویه 90 درجه با یکدیگر می­‌سازند.

پمپ­‌های پیستونی از گران­ترین پمپ‌­ها به حساب می‌­آیند که بازده بالایی دارند. این پمپ‌ها به دو نوع اصلی شعاعی و محوری تقسیم می­شوند. ابعاد این پمپ­ها معمولا بزرگ است و جریان تولیدی آن­ها کاملا پیوسته بوده و ضربان ندارد. پمپ­‌های پلانجری همانند پمپ­‌های پیستونی هستند با این تفاوت که بین پیستون و دیواره پمپ فضای خالی وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود با ما در تماس باشید. 02166813501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *