دیسپنسر پمپ بنزین

دیسپنسر پمپ بنزین

شرکت امداد گستر سوخت تولید کننده انواع دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده در ایران می باشد.

دیسپنسر dispenser چیست؟

به عبارت دیگر به دستگاه یا محفظۀ اتوماتیکی که برای آزاد کردن مقدار مشخصی از مواد طراحی شده باشد، دیسپنسر dispenser گفته می شود. کاربرد اصلی این دستگاه، خارج سازی و توزیع دقیق و مکرر مقادیر مشخصی از مایع است. دیسپنسرها ممکن است در سایزهای مختلفی ساخته شوند.

یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین و در عین حال جذاب ترین تجهیزات در یک جایگاه و  عرضه سوخت، دیسپنسر (dispenser) یا تلمبه ی پمپ بنزین (fuel station) می باشد. در واقع دیسپنسر (dispenser) نقش مهمی در یک پمپ بنزین ایفا می کند. و وظیفه توزیع سوخت در فرآیند عرضه ی سوخت بر عهده دارد. دیسپنسر یا واحد توزیع کننده سوخت دستگاهی  است. که در یک جایگاه سوخت نصب و برای رساندن سوخت از مخزن جایگاه به خودرو ها و کامیون ها استفاده می شود. دیسپنسر ها از یک تا چهار نازل می تواند ساخته شود.

برای پمپ کردن سوخت هایی مانند  بنزین ، دیزل ، CNG ، سوخت اتانول ، سوخت های زیستی مانند بیودیزل ، نفت سفید یا انواع دیگر سوخت به داخل وسایل نقلیه استفاده می شود.

اولین پمپ بنزین

اولین بار پمپ بنزین توسط فردی به نام سیلونس باوزر (Sylvanus Bowser) در ایالات ایندیانا امریکا در 5 سپتامبر 1885 اختراع شد. این دستگاه برای اتومبیل ها استفاده نمی شد. زیرا در آن زمان هنوز اتومبیل به صورت عمومی به فروش و استفاده مردم عادی نمی رسید. در عوض از آن برای برخی از لامپ های نفت سفید و اجاق خوراک پزی استفاده می شد. وی بعداً با افزودن اقدامات ایمنی و همچنین با اضافه کردن شیلنگ، مستقیماً پمپ را به اتومبیل متصل کرد. تا مدت ها از نام خود مخترع bowser برای اشاره به پمپ بنزین ها  استفاده شد.

البته این نام دیگر در ایالات متحده به کار نمی رود . و صرفا برای نام کامیونهای سوخت رسان هواپیما های بزرگ دربخش هایی از استرالیا و نیوزلند گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. اولین دستگاه دیسپنسر برای سوخت رسانی به خودروها به شکل امروزی در سال 1901 توسط جان جی توکهایم نروژی اختراع شد.

Sylvanus Freelove Bowser (8 اوت 1854 – 3 اکتبر 1938)

مخترع آمریکایی بود که نام وی به طور گسترده ای با اختراع پمپ سوخت خودرو شناخته می شود. خیابان Bowser در زادگاهش فورت وین، ایندیانا به نام او نامگذاری شده است.

Bowser پمپ نفت سفید ثبت شده خود را از سال 1885 به بازار عرضه کرد. معرفی خودروهایی که عمدتاً با بنزین کار می کردند، باعث شد تا آن را به “پمپ ذخیره بنزین خود اندازه گیری” که در سال 1905 راه اندازی شد، توسعه دهد.

اختراع Bowser با یک پمپ مکش دستی کار می کرد که بنزین را از طریق یک شلنگ انعطاف پذیر به داخل ماشین می ریخت. مخزن ذخیره فلزی 50 گالن، که در یک کابینت چوبی قرار گرفته است، می تواند در کنار خیابان مقابل یک فروشگاه نصب شود.

تحت پرچم شرکت او، SF Bowser & Company، این فعالیت به اندازه گیری و جابجایی بسیاری از مایعات تجاری گسترش یافت. Bowser در سراسر جهان شعبه باز کرد و bowser یک اصطلاح عمومی برای توزیع کننده های سوخت، سپس تانکرهای سوخت (به ویژه در فرودگاه ها)، سپس برای هر نوع تانکر مایع خودکششی با قابلیت توزیع مستقیم به مصرف کنندگان شد.

در نیوزلند و استرالیا هنوز یک اصطلاح عمومی برای پمپ های سوخت مصرفی است، در حالی که در بریتانیا به تانکرهای آب چرخدار (اعم از خودرو یا یدک کش) اشاره دارد که برای تامین آب شیرین به مناطقی که در آن منابع عادی قطع شده است، استفاده می شود.

شرکت Bowser در سال 1960 توسط Keene Corporation در گرین‌ویل، تنسی خریداری شد. بخش تصفیه روغن خلاء این تجارت توسط Keene در سال 1978 واگذار شد و متعاقباً تحت نام Enervac معامله شد. کین در سال 1993 به دلیل تعداد زیادی از دعاوی مربوط به آزبست درخواست ورشکستگی کرد.

فناوری دیسپنسر پمپ بنزین های اولیه چگونه بود؟

بسیاری از پمپ های بنزین اولیه دارای سیلندر شیشه ای کالیبره در بالا بودند. نحوه ی کار این سیلندر شیشه ای به این شکل بود که ابتدا مقدار سوخت مورد نظر درون سیلندر مدرج پمپ می شود. سپس پمپاژ متوقف شده و بنزین با گرانش وارد مخزن خودرو ی مشتری می شود. در واقع این شیشه ی مدرج کالیبره، هم نقش لیتر شمار های امروزی را بازی می کرد و هم به مشتری اطمینان میداد که بنزین واقعا به داخل باک خودرو در حال انتقال است و میزان آن نیز صحیح است.

دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده

سیر تکاملی پمپ بنزین

قبل از موتور، فروشگاه‌های سخت‌افزار و فروشگاه‌های عمومی نفت سفید را در مخازن بزرگ ذخیره می‌کردند تا در ظروف مشتری ریخته شود. سال 1885 در فورت وین، ایندیانا بود که مخترع پمپ بنزین نفت سفید، SF Bowser اولین پمپ نفت سفید خود را که به تازگی اختراع کرده بود را به صاحب یک مغازه مواد غذایی فروخت. این برای حل مشکل و آشفتگی یک انباردار بود که مایعات قابل اشتعال را در هر ظرف تصادفی که مشتری آورده بود، ریخته بود. در آن زمان نفت سفید سوخت اجاق ها و لامپ ها را تامین می کرد. G asoline فقط یک محصول فرّار فرّار نفت سفید بود.

اختراع Bowser که نفت سفید را به طور قابل اعتماد اندازه گیری و توزیع می کرد – محصولی که تقریباً 50 سال تقاضای زیادی داشت – به زودی به پمپ بنزین اندازه گیری تبدیل شد. پمپ اصلی Bowser ظاهری کاربردی داشت و از یک مخزن فلزی مربعی با یک کابینت چوبی مجهز به پمپ مکش که توسط یک اهرم دستی کار می‌کرد، ساخته شده بود. در سال 1905، یک اتصال شلنگ برای قرار دادن مستقیم بنزین به مخزن سوخت اضافه شد.

 

 سال 1910

خودروها به صورت تجاری در دسترس بودند. با روابط برقرار شده با پالایشگاه ها، فروشگاه های سخت افزار، فروشگاه های عمومی و حتی داروخانه ها، بنزین مورد نیاز برای موتورهای احتراقی را می فروشند. بنزین، یک مایع بسیار قابل اشتعال، در مخازن بزرگ بالای زمین یا در مخازن 5 گالنی در کناره‌ها ذخیره می‌شد. این مقدار زیادی مایع قابل اشتعال که در مراکز فروش قرار دارد و در فروشگاه های سخت افزاری ذخیره می شود، خطرات آتش سوزی جدی را به همراه خواهد داشت. پس از یک سری آتش سوزی و انفجار، مقررات، مشاغل فروش بنزین را مجبور کرد از مراکز شهرها به جاده های خارج از شهرها منتقل شوند.

دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده.

چند ادعا برای اولین پمپ بنزین درایو

استاندارد اویل ادعا می کند که یک ایستگاه در سیاتل، واشنگتن در سال 1907 داشته است، در حالی که همچنین استدلال شده است که اولین بار چند سال قبل در سنت لوئیس ظاهر شد. با این حال، اکثر مردم می‌دانند که وقتی در سال 1913 “Good Gulf Benzine” در مرکز شهر پیتسبورگ به فروش رفت، اولین سرویس رانندگی واقعی افتتاح شد.

در روز اول، این جایگاه 30 گالن بنزین را به قیمت 27 سنت در هر گالن فروخت. کمیسیون موزه و تاریخی پنسیلوانیا خاطرنشان کرد: در اولین شنبه، ایستگاه خدمات جدید گلف 350 گالن بنزین پمپاژ کرد. این ایستگاه مستقیماً در مجاورت نمایندگی‌های خودرو قرار داشت و باعث می‌شد که صاحبان خودروهای جدید مستقیماً پس از برداشتن قطعه، آن را پر کنند.

این واقعاً شروعی بود برای سازندگانی که مکانیک پمپ های کناری را در کابینت ها محصور کردند. این کابینت ها از نظر طراحی و سبک متفاوت بودند. برخی از کابینت های اصلی به سادگی قطعات ماشین آلات را ذخیره می کردند، در حالی که برخی دیگر سبک تر بودند. این اولین روزهایی بود که نشان‌های شرکت روی پمپ ظاهر می‌شد، چه مستقیماً روی کابینت یا روی کره‌ای بالای پمپ.

دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده

تفاوت بین دیسپنسر و تلمبه:

1. تلمبه گازوئیل و بنزین

تلمبه خودکش به تجهیزی گفته  می شود. که وظیقه مکش سوخت را از مخزن پمپ بنزین تا قسمت توزیع نازل برعهده دارد. به عبارتی تلمبه هم وظیفه ی مکش سوخت را انجام داده و هم توزیع و به وسیله میتر و نمایشگر مقدار را با کمیت های تعریف شده.

برای جایگاه دار و مصرف کننده تعریق می نماید. به صورت کلی هر تلمبه متشکل از پمپ ،سیفون،میتر و کانتر،برد،نازل و شلیلنگ می باشد. و هر تلمبه با توجه به کاربد دبی های متفاوتی خواد داشات طبق استاندارد تلمبه بنزین دبی ۴۵ لیتر بر دقیقه و تلمبه گازوئیل ۹۰ لیتر بر دقیقه می باشد.

تلمبه ها در انواع مختلف:
  • تلمبه تک نازل بنزین ، تلمبه دونازل بنزین و…
  • تلمبه تک نازل گازوئیل ، تلمبهدو نازل گازوئیل و…
  • تلمبه های دبی بالا گازوئیل و… از انواع تلمبه های موجود در بازار می باشند.

2. دیسپنسر بنزین و دیسپنسر گازوئیل

یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز جایگاه سوخت و پمپ بنزین دیسپنسر می باشد درواقع دیسنسر وظیفه ی توزیع سوخت را برعهده دارد.

تفاوت دیسپنسر وتلمبه در نوع انتقال می باشد به صورت ساده و مختصر می توان عنوان کرد که تلمبه سوخت و ظیفه ی مکش و توزیع را برعهده دارد. ولی دیسپنسر وظیفه ی توزیع را به صورت مستقل برعهده دارد.

عملکرد دیسپنسر به گونه ای است که پمپ شناور نصب شده در مخزن جایگاه سوخت مکش و انتقال را از مخزن انجام داده. و به دیسپنسر برای توزیع منتقل می کنند و دیسپنسر با میتر و پالسر و سایر تجهیزات خود توزیع را طبق کمیت های تعریف شده انجام می دهد.

دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده

دیسپنسر پمپ بنزین از جهات مختلف حائز اهمیت می باشد که به صورت مختصر می توان اشاره کرد:

دیسپنسر نما و کیفیت یک جایگاه را نشان می دهد.

دیسپنسر کیفیت توزیع سوخت و دقت در توزیع را برعهده دارد.

دیسپنسر خروجی و درآمد یک جایگاه را برعهده دارد.

اجزای تشکیل دهنده ی دیسپنسر

  1. میتر دیسپتسر
  2. پالسر دیسپنسر
  3. شیر برقی دیسپنسر
  4. فیلتردیسپنسر
  5. نمایشگر دیسپنسر
  6. مین برد دیسپنسر
  7. نازل دیسپنسر
  8. و….

مهمترین پارامترها در انتخاب دیسپنسرپمپ بنزین و تلمبه سوخت

مهمترین ویژگی درانتخاب داشتن تاییده دستگاه از شرکت ملی پخش فرآورده نفت ایران می باشد.

کیفیت تجهیزات مورد استفاده در دستگاه مثلا  (میتر ، پالسر ، شیربرقی ، برد و….).

خدمات پس از فروش و گارانتی (هرمحصول باید دارای تعهد جهت انجام خدمات پس از فروش و گارانتی متعارف باشد.

دیسپنسر پمپ بنزین، تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل، دیسپنسر دو فرآورده

قیمت تجهیزات جانبی دیسپنسر

یک دستگاه دیسپنسر با توجه به ماهیت خود دستگاه باید قیمت متعارف و مقبولی داشته  باشد. چراکه این تجهیز فقط  یک تجهیز توزیع گر می باشد. دربودجه ساخت و بازسازی جایگاه باید به این نکته توجه نمود که قیمت دستگاه دیسپنسر متناسب با کارکرد وماهیت باشد. از صرف هزینه های بی خودی اجتناب گردد. متاسفانه در کشور ما بعضی از دستگاه ها دارای قیمتی مضاعف و زیاد می باشند. جایگاه دار به دلیل تجربه ی کم و عدم استفاده از مشاورین متخصص بودجه ی خود را صرف خرید و هزینه های اضافی این دستگاه کرده. و برای دستگاه های مهمی همچون پمپ شناور و سنسورتانک مانیتورینگ  مجبور به استفاده از کیفیت های پایین و طرح های اصلی می باشند. تعمیر دیسپنسر

ارتباط با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت و ساخت انواع دیسپنسر پمپ بنزین. تعمیر دیسپنسر، بازسازی دیسپنسر، دیسپنسر و تلمبه، دیسپنسر تک نازل، دیسپنسر دو نازل. دیسپنسر دو فرآورده با ما در ارتباط باشید. 09128481780